kidzRhipp

kidzRhipp
voor goedkope baby- en kindermerkkleding

woensdag 29 april 2015

Wat doe je allemaal als je een webwinkel hebt?

Zoals iedereen hier ondertussen wel al weet, hebben wij een webwinkel met outlet kinderkleding. Nu is het vaak een misvatting van mensen dat een webwinkel zo maar een bezigheidstherapie is voor thuisblijf-mama's.
Daarom willen we vandaag iedereen een blik achter de schermen gunnen en hopelijk zo iedereen laten zien dat een webwinkel een fulltime job is, en zeker niet zo maar een beetje prutsen op het internet.

Hoe gaat het dus allemaal in zijn werk?

Wel, eerst moeten we natuurlijk op zoek naar leuke spulletjes, en liefst natuurlijk ook aan een leuke prijs.

Om voldoende voorraad te kunnen aanbieden moeten we soms heel lang wachten op een leuke partij, en vaak heel ver rijden ook. Het zou natuurlijk heel makkelijk zijn moesten er achter onze hoek 10 boetiekjes zijn die kinder- en babykleding verkopen, maar spijtig genoeg is dat in ons geval niet waar. Het meeste van onze stock komt wel uit diverse boetieks, zowel uit België als uit Nederland. Als het een tijdje rijden is, gaan we niet op weg voor 20 stuks natuurlijk, pas echt aantrekkelijk wordt het dan als het over enkele 100-den tot 1000-den stuks gaat.
De leukste prijzen zijn natuurlijk de prijzen waar we onze geachte klanten een leuke deal mee kunnen aanbieden, en soms is dat dan echt wel pingelen en afdingen om dit te bekomen. Nu is dit voor iedereen natuurlijk anders, maar na zo een middagje spanning en over en weer slingeren van prijzen, ben ik wel helemaal uitgeput. Het is natuurlijk begrijpbaar dat de mensen die verkopen zo veel mogelijk willen recupereren van hun aankoopprijs, maar voor ons is het natuurlijk ook begrijpbaar dat we er toch ook wel iets op willen verdienen. Nu is onze prijs marge niet zoals de boetieks die zich meestal aan vaste prijzen moeten houden en vaste marge hebben. Wij moeten deze marge zelf bepalen en het is telkens een heel dunne lijn tussen voldoende marge te hebben om het hoofd boven water te kunnen houden en toch niet te duur te zijn voor onze klanten. Soms krijgen we wel eens een reactie dat het ergens goedkoper is gevonden, maar meestal gaat het dan niet om merkkleding, maar om namaak. Natuurlijk mogen jullie ook niet vergeten dat uit deze marge niet bestaat uit pure winst voor ons hoor. Als wij een t shirt op de  kop kunnen tikken voor bv 2.80 euro en wij verkopen die voor 5 euro, betekend dit dus niet dat we 2.20 euro winst in onze zakken hebben hoor. Wij moeten daar ook BTW, belasting, RSZ, vaste kosten zoals gas, electriciteit, water, huishuur enz van betalen. Dus, als je even gaat rekenen, zie je vast ook wel dat er niet veel in onze zakken verdwijnt hoor.

De volgende stap: in de winkel plaatsen.

Ok, de partij is bekeken, geschat en goedgekeurd en ze is hier bij ons in huis. De volgende stap is dan natuurlijk. online plaatsen. Wij hebben het allemaal wel gezien, maar jullie, onze klanten moeten het natuurlijk ook zien voor je het wil of kan aankopen natuurlijk. Dan begint de race tegen de klok dus om zo snel mogelijk de foto's te maken. We hebben in de loop van de jaren al diverse opstellingen geprobeerd, maar uiteindelijk hebben we gekozen voor een witte achtergrond waar de bovenstukken op poppen geplaatst worden en de onderstukken worden aan een kapstok gehangen. We maken telkens een foto van de voor- en de achterkant zodat een duidelijk beeld verkregen wordt van het item. Als deze foto's gemaakt zijn, gaan die nog niet direct online hoor. Elke foto die we maken worden daarna nog eens in formaat verkleind en elke foto krijgt een specifieke naam die verwijst naar het item. Zo hebben we bv een foto die we dan pakweg groene t shirt Name It genaamd hebben, zodat het voor iedereen ook dadelijk heel duidelijk is dat er op die foto dus een groene t shirt staat van het merk Name It. Pas als dit allemaal achter de rug is, kunnen we beginnen met het online plaatsen van de items die we aangekocht hebben.
Bij deze stap moeten we heel veel gebruik maken van onze inspiratie, want tenslotte hebben we wel meer dan 1 wit t shirtje van Name It in huis op dat moment, maar moet elke witte t shirt een beetje een eigen tekst hebben natuurlijk. Dan nog de juiste foto's hierbij zoeken, de prijzen invullen, de juiste stock aanduiden en het staat klaar om aan jullie getoond te worden.
Als je dit leest, is dit niet zo heel erg veel werk, tot je eraan begint natuurlijk. Op de allerbeste dagen, zonder enige onderbreking of afleiding kunnen we op deze manier maximum een 50 stuks online zetten.
Hoe het komt dat het er zo weinig maar zijn?
Wel, onze collecties zijn outlet collecties, dus hetgeen in de boetiekjes niet is verkocht als nieuwe collectie. Dit betekend dus wel dat wij niet het voordeel hebben dat winkels met nieuwe collecties wel hebben: maatseries! Vaak hebben wij enkele stuks binnen, dus 1 wit t shirtje met een roze hart, 1 wit t shirtje met een groen paard, 1 wit t shirtje met strass en ga zo maar door. Als je bv 8 dezelfde t shirtjes hebt, moet je maar 1 foto nemen, verkleinen, een andere naam geven en je omschrijving typen. Dan kan je voor alle andere maten gewoon gebruik maken van de copy/paste functie op de computer. Dat voordeel hebben wij dus niet en daarom duurt het bij ons dus wat langer om alles apart in orde te krijgen.
Natuurlijk is het plaatsen van onze stock vaak niet voldoende, want als  je een fysieke winkel hebt, kan je de etalage al eens omgooien, de deur openzetten zodat iedereen eens binnen kan kijken, andere inrichting, een ander kleurtje tegen de muren en ga zo maar door. Dat doen wij ook constant in de webwinkel. Sommige van onze veranderingen zijn heel duidelijk zichtbaar, andere zijn bijna onzichtbaar, maar ze gebeuren elke dag, en bij elke update opnieuw. Op die manier proberen wij om jullie winkel-ervaring bij ons zo aangenaam mogelijk te maken. En natuurlijk hopen we dan ook dat jullie dit appreciëren en terug bij ons komen snuffelen natuurlijk.

De winkel is gevuld, dus nu stap 3: het nieuws verspreiden.

Het is natuurlijk niet voldoende om de winkel te vullen, iedereen moet het natuurlijk ook weten wat we aanbieden en dat er nieuwe spulletjes online staan. Net zoals een fysieke winkel moeten wij dus ook reclame maken. Nu is het tegenwoordig niet simpel om reclame te maken. Hoe vaak zie je via Facebook, Twitter en consorten geen ongevraagde reclame voorbij komen voor diverse winkels zowel van kleding, als interieur, zelfs veranda-bouwers zie je vaak al ongevraagd voorbij komen. Het is dus niet makkelijk om daartussen op te vallen en mensen attent te maken op ons winkeltje, en dit kost dus ook natuurlijk heel erg veel tijd. Omdat wij ervoor kiezen om onze prijzen zo laag mogelijk te houden, doen we dit dus ook allemaal zelf, en liefst allemaal via gratis kanalen. Want tenslotte is het algemeen geweten: de kost van reclame moet je doorrekenen aan de klant, en dat doen wij nu eenmaal niet graag. Gratis betekent echter wel dat onze tijd erin kruipt en dat is vaak heel erg veel tijd die we daaraan spenderen. Elke keer opnieuw een reclame tekst maken, mooie foto's sorteren waarvan we hopen dat jullie die interessant genoeg vinden om op te klikken en onze winkel te bezoeken. Vragen beantwoorden die we krijgen, delen op diverse media-kanalen, herhalen en ga zo maar door natuurlijk. Ik denk niet dat er vandaag de dag nog iemand is die hier meeleest en die niet weet hoe moeilijk het is om iets gedeeld, geliked, geretweet of geshared te krijgen tegenwoordig en dat dit dus wel veel tijd in beslag neemt.

De leukste stap van allemaal: een bestelling komt binnen.

Alle voorgaande dingen hebben we gedaan, en blijkbaar toch goed gedaan, want er is iemand die onze collecties mooi vindt en een bestelling plaatst.
Op dat moment zijn wij natuurlijk heel erg blij, want dit is voor ons een bevestiging dat we het toch nog niet zo slecht doen en dat er iemand is die blij is met onze winkel.
Zodra wij een bestelling binnenkrijgen, gaan we deze inplannen om deze zo snel mogelijk bij de klant te krijgen en nemen alles klaar, sturen door dat het klaar ligt en dat de betaling in orde kan gemaakt worden zodat alles zo snel mogelijk in huis kan komen.
Wij hebben ervoor gekozen om elke bestelling persoonlijk klaar te nemen en te verpakken. Dit doen we met grote zorg en liefde, want elke item dat we verkopen, hebben wij tenslotte zelf ook uitgekozen omdat we het zo mooi vinden. Elke bestelling krijgt daarom van ons een kartonnen doos om veilig de tocht door te komen, leuk verpakt in een vrolijk papiertje én natuurlijk met een leuke goodiebag voor de mama erbij met een paar interessante items zowel voor kind als volwassene.
Zodra wij de betaling van de bestelling zien verschijnen op onze rekening gaat het pakket mee naar de post, of naar het Kiala punt.
Nu is het natuurlijk mogelijk om 1 klein shirtje in een envelop te versturen, maar wij nemen het zekere voor het onzekere, en versturen alles dan ook als pakket. Dit kost wel enkele centjes meer, maar dan heeft elke klant wel de zekerheid dat er een track&trace code wordt uitgereikt en elke bestelling dan ook op elk moment van verzending kan nagekeken worden waar het zich juist bevindt.

De laatste stap: afhandeling
Als de bestellingen de deur uit zijn, verzonden dus, is er voor ons nog altijd werk aan de winkel: afhandeling. De persoon die de bestelling heeft geplaatst krijgt het pakket thuis, kijkt het na, past het allemaal en dan zitten wij te hopen dat er een berichtje komt, dat alles in orde is natuurlijk. Als we heel erg veel geluk hebben, wordt er een klein berichtje achtergelaten in ons gastenboek zodat andere mensen dit ook kunnen lezen en hopelijk dan ook klant willen worden bij ons. Is alles in orde met de bestelling is de allerlaatste stap nog: de bestelde items verwijderen van de site. Nu doen we dit niet graag al te snel, liever nog eventjes langer wachten, want soms komen er reacties op een bepaald item, ook al staat het op uitverkocht. Ook al is het op dat moment dan niet mogelijk om deze persoon verder te helpen, het helpt ons wel verder want op die manier komen wij te weten wat interessant is voor toekomstige nieuwe klanten en waar mensen juist naar op zoek zijn, want het spreekwoord luidt niet voor niets: Over smaak en kleur kan je niet discussiëren. Wat de ene mooi vindt, vindt een ander spuuglelijk.
Is er bij een bestelling iets niet helemaal in orde, dan proberen we dit natuurlijk altijd zo goed mogelijk op te lossen zodat iedereen hopelijk toch tevreden kan zijn. Want natuurlijk zijn we ook maar mensen, dus foutjes kunnen altijd gebeuren, dat is typisch menselijk.

Zoals iedereen hier kan lezen, is het een hele roman geworden om onze werking uit te leggen. Nu is het niet onze bedoeling om jullie eens flink de oren te wassen over het feit dat het hard werken is, dat het vaak onderschat wordt of wat dan ook. Het is enkel onze bedoeling om iedereen eens een kijkje te gunnen achter de schermen van een webwinkel, zodat iedereen hopelijk beseft dat dit niet zo maar een soort van bezigheidstherapie is, toch zeker niet als je serieus begaan bent met je winkel zoals wij. We willen jullie gewoon even laten zien dat het niet altijd rozegeur en maneschijn is, en dat we echt niet heel de dag maar wat op de bank hangen met een laptop al dan niet op schoot. Het is net zo hard werken als welke winkel dan ook, en de uren die we vaak kloppen zijn soms heel erg lang. Maar dat geeft niet, we doen het met plezier (soms een beetje minder, soms net wat meer) en met een hart voor al onze klanten. Het is voor ons een oplossing geweest die tot nu toe heel erg goed bij ons past en we hopen dat we dit dan ook nog vele jaren kunnen blijven doen.

Ben je nu toch wel heel erg nieuwsgierig geworden naar hoe het er allemaal uitziet, nu deze informatie boven water is gekomen?
Wel, neem dan snel even een kijkje in onze webwinkel en blijf zeker ons hier, via Facebook, Twitter of de nieuwsbrief volgen