kidzRhipp

kidzRhipp
voor goedkope baby- en kindermerkkleding

woensdag 14 oktober 2015

De winterblues: ze komen er sneller aan dan anders.



Normaal gezien zit ik nu nog in de Halloween sfeer: rondsnuffelen voor leuke Griezeldingen, versieringen en kostuums. De pompoenen voor de deur en ja, ook de chrysanten horen hier bij vind ik. De spinnen en bijhorende webben mogen gerust blijven hangen waar ik ze maar vind. Zoals er binnenkort een klein overzicht komt van onze eigen Halloween dus.

Maar dit jaar lukt het niet zo goed, snap eigenlijk zelf niet echt hoe het kan, want dit is dus echt een feest naar mijn hart. Griezelen en grollen, wat kan een mens nog meer willen? Toch althans vanuit mijn eigen standpunt. En dan zit je te denken: wat kan ik dit jaar allemaal eens gaan doen, met een maagdelijk wit blad papier voor me, en mijn lijstjes en pennen in de aanslag en er komt..... helemaal niets. Ik heb een Halloween-block, ik heb geen idee, geen inspiratie, maar vooral ook geen zin!!

Help, wat is hier aan de hand?

Maar dan krijg ik inzicht waarom het niet lukt: het is geen herfst, er is geen overgang van de zalige zomer naar de toekomst van de kou in de winter. De temperaturen zijn té koud, de herfst is té veel winter en Halloween is niet wat ik in het vooruitzicht heb.

Door de kou en de donkere dagen van de laatste tijd zit ik in Kerst-modus, niet in de stemming voor herfst en Halloween. Het beginnende gebrek aan zonlicht laat zich dit jaar al in oktober gelden, terwijl dat normaal maar voor eind november of begin december op het menu staat. De kou zorgt ervoor dat ik niet geniet van de vallende bladeren en de mooie paddestoelen buiten, want tja, het is gewoon te koud om een wandeling te maken en ervan te genieten.

De open haard staat hier al een tijdje te branden, de warmte zit lekker in de woonkamer. De rolluiken gaan al rond half zeven naar beneden, het licht moet al vroeg aan of je ziet geen hand voor ogen meer. De katoenen lakens worden in de kast opgeborgen voor volgend jaar en de flanellen mogen weer op het bed komen te liggen. ' s Avonds lekker in de zetel opgekruld met een warme kop thee ( of chocomelk als we zondigen) met een leuk boek op schoot terwijl de gezellige vlammen hier dansende schaduwen op de vloer tekenen.

Het is allemaal heel erg leuk, en ik geniet er ook wel elk jaar van, maar niet midden oktober, niet als alles voor Halloween in orde moet komen, als het er normaal op aan komt om de mooiste bladeren te vinden met de kinderen, op ontdekkingstocht te gaan naar noten, paddenstoelen en pompoenen. Niet als je normaal het lekker fris krijgt als je een paar uur buiten aan het stappen bent in plaats van half bevroren als je een kwartiertje aan de schoolpoort staat te wachten tot de school uit is. 

De winterblues in de herfst?

Het kan dus blijkbaar wel, al heb ik altijd gedacht dat het later op het jaar begon. Dit jaar ga ik rechtstreeks van de zomer naar de winter en sla gewoon een heel seizoen over. Dat beloofd in elk geval voor mijn wilskracht en doorzettingsvermogen een heel harde noot te worden. 

Ik ben normaal gezien een halve beer: ik zou het liefst van al elke winter in winterslaap gaan. Aan het begin van de kou zou ik het liefst onder de dekens kruipen in een lekker warm bed en er niet meer uitkomen tot de temperatuur minstens tot 15 graden boven 0 uitkomt (of nog hoger mag ook natuurlijk). Ik heb dan echt geen energie om alle huishoudelijke werk te doen, me bezig te houden met de leuke outlet kinderkleding die we in de webwinkel verkopen, bestellingen te moeten wegbrengen in die vreselijke kou, kortom, ik heb geen zin om 1 vinger te bewegen omdat ik zo bang ben voor de kou en er echt niet tegen kan.

Ik moet mezelf dan echt dwingen en puur op wilskracht de dag doorkomen, de bestellingen maken en wegdoen, die allersnoezigste baby kleding in onze outlet collecties online plaatsen, ons huis netjes en gezellig houden en nog meer dingen die je nu eenmaal elke dag moet doen. Als ik me even 5 minuutjes laat gaan, plof ik in de zetel met een lekker warm dekentje en ben al vertrokken naar dromenland voor ik tot 10 kan tellen. Mag dus niet, kan dus niet, gebeurt dus niet. Waarom? Omdat ik het zeg. Dat is zo een favoriet zinnetje dat elke ouder wel kent, maar in dit geval zeg ik het tegen mezelf en niet tegen mijn kinderen. Omdat ik tegen mezelf zeg, daarom, omdat ik het zeg dus.

Ik zit toch maar even nog te hopen dat ik inspiratie krijg en de herfst nog te zien krijg, zoals het hoort voor die koude, donkere winter aan de deur komt kloppen. Maar ik denk het wel, ik hoop het wel en dan krijg ik hopelijk ook veel inspiratie voor die zalige dagen van Halloween.

Misschien dat jullie me al even op weg kunnen helpen, en me wat tips en ideetjes aan de hand kunnen doen die jullie dit jaar echt wel willen doen voor Halloween?